![]() |
Porta Nocera mezarlığı |
Uzmanlar
uyarıyor, artan ziyaretçi sayısı dünya mirasının en önemli sitelerinden birinde
telafisi mümkün olmayan hasarlara neden olabilir.
Michael Day
2 Mart 2014, Pazar
Antik kentin ortadan kalkışını konu alan Hollywood’un yeni gişe rekorları kıran filmi Pompeii, bu haftasonu 30 farklı ülkede gösterime girerken meşhur arkeolojik kentte iki yeni çökme meydana geldi.
İlki,
Venüs Tapınağı’nda çöken bir duvardı; sonrasındaysa Porta Nocera mezarlığındaki
bir oyma mezar. Bunun üzerine İtalya’nın yeni Kültür ve Miras Bakanı, Dario
Franceschini, site yetkilileri ile bakanlar arasından sayısız acil toplantı
düzenledi.
Son
çökmelerin sebebi olarak kötü hava koşulları gösterildi, ancak gerçek suçlunun
onlarca yıldır süren yanlış yönetim ve ihmalkârlık olduğu düşünülüyor. Belki de
böylece Vezüv Dağı’nın patlamasını ve devamında 79 yılındaki Pompeii’nin yok oluşunu
konu alan büyük bütçeli bir Hollywood filmi, sitenin uluslarası profilini
yükseltmeye yarayabilir. Acaba Dan Brown’un Milan’daki Leonardo’nun Son Akşam
Yemeği için yaptığını Pompei için de yapabilir mi?
Yönetmen
Paul WS Anderson’a, 100 milyon dolarlık filmi için kazıları görmesinde yardımcı
olan Pompei rehberi Mattia Buondonno “Eminim ki, bu film birçok Amerikan turistini
çekecektir, büyük bir iş başardılar” dedi.
Arkeolog
Antonio Varone, Ansa haber ajansına, atlı araba yarışı dahil bazı tarihsel
uyuşmazlıklar sebebiyle çok “eğlendiğini” söyledi. Ayrıca eğer film Pompei’ye
karşı “merakı canlandıracak” ise bu iyi bir şey olur dedi.
Ancak bazı uzmanların endişesi, zaten hassas olan sitenin ihtiyacı olan son şeyin onu
toza dönüştürecek daha fazla ziyaretçi olduğuna inanmaları. Roma, La
Sapienza Üniversitesi’nden Arkeolog Clementina Panella’ya göre “ Pompeii ve
Venedik çevresinde her yıl milyonlarca ziyaretçinin bulunması bile kentlerin
yıkımına neden oluyor. Turistler daha az bilinen yerlere yönlendirilmeli.”
2012’de
bir Unesco raporu sayısız ziyaretçinin ve onların dikkatsiz davranışlarının
dikkate ölçüde zarara neden olduğunu belirtti. Ayrıca şuna dikkat çekti: “
Gruplardaki ziyaretçiler resimli duvarlara sürtünüyorlar, çoğunlukla da sırt
çantalarıyla ya da fotoğraf makineleriyle en iyi görüntüyü alabilmek için eğildiklerinde
yapıyorlar bunu.”
Son
yirmi yıldır Pompei, her yıl gelen 2,3 milyon ziyaretçinin ayakları altında
çiğnenmeye katlanıyor. Ayrıca, restorasyon çalışmaları ve sitenin bazı
bölümlerinin yeniden açılmasıyla birlikte ziyaretçi sayısının 300.000 artarak 2017
yılında 2,6 milyona çıkması bekleniyor. Profesör
Panella’ya göre Pompei’nin ihtiyacı olan şey akıllı bir yönetim başka bir
deyişle, aynı gelir ama daha az ziyaretçi.
Buna
ek olarak, site yalnızca havadan zarar görmüyor aynı zamanda kısır bir
yönetimden ve kronik hale gelmiş bir mali yetersizlikten de muzdarip. Campania
bölgesindeki gözlemcilerin belirttiğine göre Camorra (mafya) Pompei’nin mali
yatırımlarının kaymağını almak için her fırsatı kolluyor
Geçen
yıl Nisanda müfettişler, Avrupa Birliği ve İtalyan Hükümeti tarafından finanse
edilen 105 milyon Euroluk bir projenin parçası olan Pompei’deki restorasyon
işlerine Camorra’nın karıştığından şüphelendikleri bir rapor yayımladılar.
Avrupa Birliği yetkilileri, bu raporu site yönetiminin “çok güçlü, anti-mafya filtreleme
sistemi” sahip olduğunu söyleyerek cevapladı.
Gerçekteyse, onlarca yıllık ihmalin ardından ve ekonomik kriz sırasında asla yeterli hükümet kaynağı diye bir şey olmayacak. Özel kaynaklarsa başka bir çözüm.
Il
Sole 24 Ore’de 2010’da belirtilen şekliyle Pompei için tek çözüm logolarını
sitenin girişine koymalarına izin verilen özel sponsorlar. “ Çünkü Pompei tüm
insanlığa ait, yönetimi, onu korumaktan aciz olduğunu gösteren hükümetin
elinden alınmalı” diye gazetede belirtildi.
Bu strateji
Roma’daki Kolezyum için de uygun görünüyor. Ticari Hollywood büyük ihtimalle
İtalya’nın paha biçilmez kültürel mirasını kurtaramayacak ancak sıradan reklam
bunu başarabilir.
Kaynak: independent.co.uk
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder